Det gode liv

Helseguruer og terapeuter over hele verden vil gerne hver især tage patent på deres anvisninger på et bedre liv, men de har mere til fælles, end de vil indrømme. Hvis man nærlæser deres gode råd, er der nogle bestemte, der går igen. De fleste handler om at anerkende den nære sammenhæng mellem kroppen og psykens velvære. Her er 10 bud, der er bred enighed om blandt eksperterne.

1. Korrigér din vejrtrækning
Se på en, der sover, og læg mærke til, hvordan maven roligt hæver og sænker sig. Øv dig i at trække vejret med maven i stedet for brystkassen. Du får mere ilt i blodet og dermed til både hjernen og musklerne. 

2. Gå til massage
Affaldstoffer og negative oplevelser lagres i din krop (myoser er ikke bare muskelspændinger). Jævnlig massage rydder op og lader energierne flyde uhindret, både de fysiske og de psykiske.

3. Se mod Øst
Lær Qi Gong eller Yoga for at opnå ro, koncentration og energi. Mange orientalske kampsporter indeholder også elementer af meditation og mental selvkontrol. 

4. Gå en tur
Hvis ikke du cykler til arbejde eller dyrker sport et par gange om ugen, så sørg for at gå en tur hver dag. Hvis ikke du har hund, så spred fx dine indkøb på ugens dage, så der er noget at gå efter (husk en behagelig rygsæk).

5. Drik vand 
Væn dig til at have en kande eller flaske med vand stående, så du kan tage en slurk, hver gang du i dagens løb holder en lille pause eller stopper op for at tænke. Både kroppen, huden og hjernen har godt af væsken. Hvis ikke du skal tisse mindst hver tredie time, får du får lidt vand.

6. Vær lidt alene
Hver dag skal du sørge for at have mindst et kvarter helt for dig selv, hvor du kan sidde (ikke ligge) i stilhed og tænke – eller lade være med at tænke. Hvis ikke du kan sidde i en have og lytte til vindens susen i træerne eller på en strand og lytte til bølgernes brusen, så brug evt. bånd/CD med blid musik eller naturlyde. 

7. Prioritér venskab
Lad ikke huslige pligter og andre praktiske gøremål komme i vejen for samværet med en god ven eller din partner. Hvis han/hun har behov for at snakke eller trænger til trøst, så lad opvasken ligge. Den er der stadig i morgen. 

8. Realisér dine drømme 
Konkretisér dine håb og ønsker for fremtiden og arbejd hen imod at realisere dem i små, overskuelige bidder. Husk at fejre hvert resultat, inden du fortsætter mod næste delmål.

9. Spis lidt og tit
Et stabilt blodsukkerniveau er godt for både kroppen og hjernen. Mange, mindre måltider i dagens løb sikrer stabiliteten. Hvis du er vant til få, store måltider, vil denne omlægning sandsynligvis endda give et vægttab, selv om det totale antal af kalorier er uændret.

10. Programmér din hjerne med dufte
Anskaf en duftlampe (eller brug et fyrfad med en skål vand) og afprøv nogle af de klassiske aromaterapiolier, fx lavendel for afslapning, ylang-ylang for stimulering osv.

11. Gør din nattesøvn bedre
En god nattesøvn er alfa og omega for et godt liv. Gør dit soveværelse hyggeligt, – køb evt. et pænt nyt sæt sengetøj, som du kan glæde dig over. Læs i en god bog eller et blad, inden du skal sove, hør afslappende musik. 

12. Hav kontakt med dyr
Hvis du har hund eller kat, ved du, hvor positiv en indflydelse samværet med dyr har på menneskers psyke. For nogle kan en undulat eller et marsvin gøre det. Eller hvad med at gå til ridning?

13. Find noget at glæde dig over hver dag
Du kan sagtens identificere mindst een ting hver dag, som er værd at glæde sig over: En smuk solopgang, ros fra din chef, din bedstemors glæde over dit besøg, en sjov film i fjernsynet osv.


Hvis du ser igennem de ofte selvhøjtidelige selvhjælpsguruers råd – som af og til har karakter af religiøse budskaber – ser du disse praktiske, næsten banale råd, som alle og enhver kan realisere og have glæde af.

Kineserne har et ord for denne måde at “reformere” sit liv på: 

“Kaizen” = små daglige skridt i den rigtige retning

Læs også:

https://borgerligvielse.blogspot.dk

https://fotografer-bryllup.blogspot.dk

https://bryllupsfotografne.blogspot.dk

https://bryllupsfotografvoresstoredag.blogspot.dk

https://fotografaalborg.blogspot.dk

https://fotograffredericia.blogspot.dk

https://fotografhorsens.blogspot.dk

https://fotografkolding.blogspot.dk

https://fotografodense.blogspot.dk

https://fotografrodekro.blogspot.dk

https://fotografsilkeborg.blogspot.dk

https://fotografvestjylland.blogspot.dk

https://fotografer-fotograf.blogspot.dk

https://bryllupsfotografiets.blogspot.dk

https://portraet-fotograf.blogspot.dk

https://portraetfotografen.blogspot.dk

https://professionelbryllupsfotografi.blogspot.dk

https://raadhusbryllup.blogspot.dk

https://professionelbryllupsfotografi.blogspot.dk

https://borgerligvielse.blogspot.dk

https://fotografer-bryllup.blogspot.dk

https://bryllupsfotografne.blogspot.dk

https://bryllupsfotografvoresstoredag.blogspot.dk

https://fotografaalborg.blogspot.dk

https://fotograffredericia.blogspot.dk

https://fotografhorsens.blogspot.dk

https://fotografkolding.blogspot.dk

https://fotografodense.blogspot.dk

https://fotografrodekro.blogspot.dk

https://fotografsilkeborg.blogspot.dk

https://fotografvestjylland.blogspot.dk

https://fotografer-fotograf.blogspot.dk

https://bryllupsfotografiets.blogspot.dk

https://portraet-fotograf.blogspot.dk

https://portraetfotografen.blogspot.dk

https://professionelbryllupsfotografi.blogspot.dk

https://raadhusbryllup.blogspot.dk

2 Replies to “Det gode liv”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *