Koncepter

Disse koncepter er eksempler på sociale ideer som på den ene eller anden måde er eller kunne blive til virksomheder med helt eller delvis socialøkonomisk rygrad. De er mere eller mindre gennemarbejdede og nogle af dem på kanten af det gennemførlige men forhåbentlig kan de tjene som sjove og illustrative eksempler.

Mand&bil;

Fælles koncept, logo og netværk for arbejdsmænd. Vi er d. 3/9 2010 tolv Mand&bil-m;ænd som laver vores løn på denne måde.

Mand&bil; er fleksibel og selvkørende arbejdskraft som alle kan bruge. Vi er de moderne daglejere om man vil. Fru Mortensen bruger os når hun skal have samlet møbler eller ordnet have og den lille håndværksmester når han en dag eller to har brug for en ekstra mand. Mand&bils; målsætning er følgende:

– At tilbyde lokal, erfaren, fleksibel, tilgængelig og pålidelig arbejdskraft til glæde og gavn.
– At danne rammerne for et afvekslende, indholdsrigt og velbetalt arbejdsliv for Mand&bil-m;ænd.
– At skabe en åben standart, netværk, koncept og logo som gør det nemmere at starte og/ eller drive et enkeltmandsfirma der har arbejdskraft som kerneydelse.

Som social entreprenør er mit mål at skabe virksomheder som udover at tjene penge også gør individer og samfund mere socialt bæredygtige. I tilfældet Mand&bil; er problemstillingen at der hvert år åbner og lukker rigtig mange (sandsynligvis op imod 2500) enkeltmandsvirksomheder hvis kerne på den en eller anden måde er praktisk arbejdskraft (arme og ben) og måske en bil. Rigtig mange af disse virksomheder lukker igen fordi de ikke formår at skaffe nye kunder. De mangler selvklart viden om og resurser til markedsføring. Resultatet er at mange får en dårlig oplevelse og en dårlig økonomi ud af at starte egen virksomhed. Dette betragtes traditionelt set som et individuelt problem for den enkelte iværksætter men denne (lidt naive) liberale opfattelse fører til et unødig stort forbrug af resurser, – menneskeligt og økonomisk.

Disse enkeltmandsvirksomheder og deres fleksible arbejdskraft forsvinder ikke fordi der ikke er brug for den, men fordi de ikke kan gøre sig tilgængelige. Med Mand&bil; kan jeg pt i det små og på sigt måske i større omfang gøre noget ved problemet.

Se mere på mandogbil.dk eller læs denne artikel fra Fyns Stiftstidende – business

A human diamond

Du skal vælge mellem to diamanter. De adskiller sig ikke visuelt og har samme pris. Men den ene har afstedkommet et stort hul i jorden og den anden har finansieret taget på en sundhedsklinik. Hvilke en vælger du? ”A human diamond” (AHD) sælger en socialt ansvarlig menneskeskabt diamant. For at man skal føle sig eksklusiv og veltilpas når man har den på, er diamanten tilført en humanitær dimension. Læs mere om hvordan det dog hænger sammen på hjemmesiden: ahumandiamond.org

Danmarks haver

Konceptet flytter frugt til en ubrugt frugtplukker.

Hvert år går der store mængder af frugt til spilde i de danske haver fordi det bare ikke bliver plukket. Danmarks have er et koncept hvor indehavere af for meget frugt kan tilbyde at andre kan komme og plukke frugten mod at tilbagegive en mindre mængde tillavet frugt. Du tilbyder æbler og får æblegrød, (lige til at komme i fryserne og bruge til æblekage senere) du har jordbær og får syltetøj eller saft osv.

(Måske en ide for en kommune der mangler et grønt projekt eller for en økologisk fond. Måske kunne Årstiderne eller Claus Meier bruge ideen som folkelig markedsføring?)

Galleri@Gadelys

G@G handler om at få vedkommende folkeligt grafisk kunst og fotografi ud i det offentlige rum som modvægt til reklame og beton. Måske som en slags lovlig graffiti. Private får udstillingskasser som de har hængende på deres plankeværk o. lign. og hvor de udstiller plakater som er udvalgt af G@G. Kontoret er den administrative del af konceptet og det hele finansieres ved sponsorater og salg af plakater.

Se gallerigadelys.dk

Elbil – social øget rækkevidde

Konceptet øger salget af elbiler

Barrieren for køb af elbiler er i høj grad rækkeviden. En bil er frihed og den ene eller de to gange om måneden hvor elbilens rækkevidde ikke er nok forhindrer et køb af en elbil. Der gives i dag nedsættelse i afgifter og fx fri parkering i byerne for at fremme salget af elbiler hvilket i bund og grund er uhensigtsmæssigt når det nu ikke retter sig mod problemet. Problemet kan måske løses socialt.

Hvad nu hvis man lavede en ”naboaftale” hvor stat eller kommune gik ind og gav det økonomiske tilskud til dem som løste problemet. Elbilskøberen skulle kunne lave en aftale med en fra sit nærområde (deraf naboaftale)og den skulle nogenlunde gå på følgende: At elblikøberen måtte bytte sin elbil med ”naboens” bil mod påfyldning af brændstof og 50 øre pr kilometer. Naboen ville så fx få nedsættelse i vægtafgift eller gratis parkering mod at indgå aftalen.

Konceptet udnytter det tillidsforhold der er mellem mennesker (der er også mange familiemedlemmer der på tæt på hinanden) til samfundets bedste.

(Måske noget for kommuner der ønsker at have en grøn profil?)

Pensionistbolig – til unge

Konceptet giver billig bolig til unge og indtægt til pensionister.

Der er mange og bliver ufattelig mange tomme 1. sale eller ”ender” i villaer i takt med at befolkningen bliver rigere og ældre. Det lader til at de ældre ønsker at blive boende i deres villaer og efterhånden som børn og ægtefælle forsvinder, frigiver det en del plads. Denne plads bliver ikke brugt eller lejet ud fordi det er for socialt besværligt. Mange prøver men må opgive fordi de ikke formår at lave rammer for udlejningen som de i længden er tilfredse med.

Hvad nu hvis man lavede et udlejningsfirma som tog disse udlejeres behov alvorligt. Kunne man lave et koncept som definerede rammerne og som tog sig af betaling og kontrakt osv. Kunne man forestille sig at andre af de ældres behov, havearbejde, indkøb kunne blive en del af en formaliseret aftale? Måske skulle man netop holde sig fra disse andre behov?

(Måske en ide til et privat firma – måske kombineret med tilbud om istandsættelse af udlejningslokalerne, måske en ide til kommunale ungdomsboliger?)

New music klub

Konceptet flytter penge fra travle, trendy, rige folk til unge kunstnere.

Det gøres ved at lave en musikklub hvor forskellig DJ´s indenfor forskellige genrer hver måned laver en pakke med nye, interessante og hippe numre og information om musikken. Hvis du er til tysk elektronika og bare ikke har tid til at følge scenen kan du altså for 140 kr. pr måned få ti numre og information om musikken sendt direkte til din mail.

(sandsynligvis en ide til et privat firma eller måske til et pladeselskab)

Momo rådgivning

Flytter penge til kunstnere fra organisationer og virksomheder og social knowhow fra kunstnere til virksomhedsledere.

Ledere og mellemledere ender mange gange op med sociale problemstillinger som ikke kan siges at ligge under deres kernekompetencer. Hvis man hører Mads&monopolet;, og i øvrigt selv har et liv, ved man at der nogen gange er brug for at vende en problemstilling med en som ikke er indblandet, høre deres mening, for derefter selv at kunne tage en beslutning.

Hvad nu hvis man lavede et netværk af socialt intelligente (kunstnere) som under faste og klart definerede rammer kunne låne et øre til ledere med besværlige beslutninger. Det ville give bedre beslutning til glæde og gavn og ledere som står mindre ensomt med svære beslutninger. Momorådgivning er i øvrigt opkaldt efter den lille pige i Michael Endes bog Momo som ”bare” ved at lytte løser de fleste problemer.

(Måske en ide til et privat firma eller et tilbud i kommunalt regi til de mange ledere i de kommunale institutioner?)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *